Maluku Mokro Connexion

Molukse Lessen

Wanneer: dinsdag 11 september 2007
Waar: Moluks Museum, Kruisstraat 313, 3581 GK, Utrecht, 030-2367116
Programma: 16.00 – 18.30 uur (inloop vanaf 15.30)
Entree: gratis
www.museum-maluku.nl

Via filmbeelden, columns en gesprekken gaan Farid Tabarki (Coolpolitics)
en Esther-Clair Sasabone (NMO) de Molukse lessen aan met:

Wim Manuhutu (directeur Moluks Museum en historicus)
Abe Sahetapy (een van de Molukse gijzelnemers)
Ismael Luki (Marokkaanse jongere)
Youssef Azghari (Trouw columnist)
Rachida Azough (journalist en directeur Kosmopolis)
Rocky Tuhuteru (mediaman)
Henry Timisela (Molukse jongere en blogger)

Dit eminente gezelschap richt zich op vraagstukken als:
– waarom radicaliseerden tweede generatie Molukse mannen?
– wat is er daarna met hen gebeurd en wat betekende dit alles voor de Molukse gemeenschap en de Nederlandse maatschappij?
– welke lessen zijn er geleerd? Zijn deze lessen nuttig voor Marokkanen?
– wat gebeurt er nu onder Marokkanen en waarom?
– welke verschillen en overeenkomsten zijn er te leggen met Molukkers?
– en welke invloed heeft dat voor hun positie als Nederlander: hoelang duurt het voordat je je ook deelnemer en mede eigenaar/belanghebbende van de Nederlandse samenleving voelt en welke factoren spelen mee?

Achtergrond info
Dertig jaar geleden werd met geweld een einde gemaakt aan een treinkaping en de bezetting van een lagere school door groepen tweede generatie Molukse jongemannen (en 1 vrouw). Deze terroristische acties schokten Nederland. Waarom radicaliseerden deze 2de generatie Molukse mannen, wat is er daarna met hen gebeurd en wat betekende dit alles voor de Molukse gemeenschap? De extreme gebeurtenis was iets waar de Molukse gemeenschap mee in het reine moest zien te komen. En wat betekende het voor de Nederlandse maatschappij? De Nederlandse politiek moest met duidelijker antwoorden komen voor de etnische minderheden in haar maatschappij. Het geweld van jonge Molukkers gaf mede aanleiding tot de start van wat later minderhedenbeleid is gaan heten. Integratie met behoud van eigen identiteit was toen nog leidraad. Het is verbazingwekkend dat Nederland nauwelijks teruggrijpt naar haar eigen verleden en leert van de Molukse lessen om antwoorden te vinden op huidige actuele vraagstukken rondom radicaliserende jongeren en kwesties van collectieve identiteit. Is het een typisch Nederlands fenomeen: bepaalde aspecten van haar eigen geschiedenis onderbelicht en onbesproken laten en andere overbelichten? En zijn de Molukse lessen nuttig voor de Marokkaanse gemeenschap zelf? Welke overeenkomsten en verschillen zijn er te zien. Time to compare notes! Kosmopolis Utrecht en het Moluks Museum gaan samen met Molukse en Marokkaanse jongeren op zoek naar Molukse lessen, en wat die betekenen voor Marokkanen en Nederlanders nu. Op zoek naar verbindingen, op zoek naar vragen en antwoorden. Op zoek naar herinneringen, uitwisseling en confrontaties, met humor, met zelfkritische reflectie. Dit alles onder de titel: Maluku Mokro connexion  – De Marokkanen van nu zijn de Molukkers van toen. We bieden hierin de komende 6 maanden debatten, standup comedy en theater.

Lees hier de column Molukse lessen voor Marokkanen die radicaliseren in de Trouw van Youssef Azghari en de weblog van Henry Timisela over Een Handige Vader.

Het debat op 11 september wordt s’avonds door Tumult voortgezet tijdens een aflevering van Track-030: DE AGENDA VAN COMMUNITY ART

Datum: dinsdag 11 september Aanvang 19.00 uur.
Locatie: Parnassos, Kruisstraat 201, Utrecht. Info: www.track030.nl.
Reserveren: 030-2332430/ www.tumultdebat.nl.

De avond start met het theaterstuk Naima en Latifa van regisseuse Suzanne Reindersma, winnaar van de Forumprijs 2007. Het stuk verhaalt over een dochter van Marokkaanse ouders die van huis wegloopt. Hiermee worden de problemen van het leven tussen twee culturen blootgelegd.

Community Art gaat de wijk in om problemen in de buurten op te sporen en ter discussie te stellen. Vele van deze voorstellingen gaan over eerwraak, uithuwelijken, seksualiteit of weglopen. Is het goed om de discussie bij een specifieke groep aan te zwengelen om daarmee tot zelfbewustzijn en onderling begrip te komen? Of is het juist rolbevestigend? Op wie richten de makers van community art zich?  Waar moet deze kunst geplaatst worden in het scala tussen kunst en maatschappelijk werk?

Een debat met oa. Suzanne Reindersma, regisseur Naima en Latifa; Nancy Jouwe, Kosmopolis Utrecht; en Yasar Ustunur, hoofdrolspeler Is.man.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress