Dubbelportret (1) Drie vragen aan… Hoda Hamdaoui | 22 september

1. Hoe kwam je op het idee om een tijdschrift te ontwikkelen voor de Marokkaans-Nederlandse vrouw?
‘Al een aantal jaren vind ik dat Marokkaanse-Nederlanders vooral negatief in beeld en in het nieuws komen. Marokkaans-Nederlandse talenten komen weinig tot niet aan bod of in het nieuws terwijl ze er met grote aantallen zijn. Talenten op het gebied van sport, muziek, theater, literatuur, politiek en meer. Daarnaast vind ik dat iedereen een rolmodel nodig heeft en/of iemand om zich mee te identificeren en dat miste ik. Als je naar reclame kijkt zit daar nog te weinig kleur in, voor tv idem dito en in tijdschriften is het ook niet beter. Omdat ik bovenstaande opmerkte & miste en omdat ik mijn passies door een lifestyle-magazine op de markt te brengen kon combineren, dacht ik waarom niet?
En aan de persaandacht, reacties van gekleurd en wit Nederland te horen had ik het bij het goede eind. Ik ben zelfs aangenaam verrast door de vele positieve geluiden en welkome reacties van Nederlandse vrouwen en mannen. Blijkbaar had geheel Nederland behoefte aan positieve berichten uit de Marokkaans-Nederlandse hoek en is men nog steeds nieuwsgierig naar meer over die buur, collega of kennis.
We zijn er nog niet met alleen een magazine voor de Marokkaans-Nederlandse vrouw, dit is een begin en hopelijk over een paar jaar zal de Nederlandse media een afspiegeling zijn van onze samenleving. Tijdschriften met ook getinte modellen, Marokkaans-Nederlandse redactieleden en advertenties met Eid Mobarek!’ 

2. Je deed mee aan het Kosmopolis project Multiple M 3.0 en werkte mee aan de Maluku Mokro connexion. Waarom zijn dat soort projecten belangrijk denk je?
‘Projecten van Kosmopolis zijn belangrijk omdat je etnische afkomst op een positieve manier uitgelicht wordt. Ik geloof dat je je roots moet kennen en daar trots op moet zijn voordat je uberhaupt in Nederland je positief kunt ontwikkelen. Daarnaast merk ik telkens weer dat Nederlanders nieuwsgierig zijn naar alle culturele verschillen. Ik geloof heilig in het principe ‘wat de boer niet kent, dat vreet hij niet’. Dan laat je de ‘boer’ kennismaken met andere culturen zodat hij het ‘kent’ en het ‘vreet’. Ook denk ik dat projecten van Kosmopolis een podium bieden voor gekleurde Nederlanders om hun talenten te tonen aangezien ze elders weinig ruimte krijgen.’

3. Zie je overeenkomsten en verschillen tussen de Marokkaanse en Molukse gemeenschap in Nederland?
‘‘Voor mij geldt bijna hetzelfde als wat ik hierboven zeg over de boer, alleen ben ik wel altijd nieuwsgierig naar dat wat ik niet ken, maar ik wist niet zo veel over de Molukse gemeenschap. Ik vond het daarom ook heel interessant om mee te werken en steeds opnieuw iets nieuws te leren. De overeenkomsten die ik zie, zijn (denk ik) simpel en voor de hand liggend: de opstand en rebellie van de jeugd en het tussen twee culturen leven. Ik denk dat beide groepen zich zowel Nederlands als Moluks c.q. Marokkaans voelen en afhankelijk van hoe de maatschappij op hen reageert een nationaliteit/cultuur aangrijpen.’

 HODA magazine

•  Ontvang maandelijks de nieuwsbrief van Kosmopolis Utrecht.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress