Na een eerste succesvolle editie in december 2007 kunt u dit jaar voor de tweede maal genieten van hedendaagse dans- en theatervoorstellingen uit het Midden-Oosten. Choreografen en theatermakers uit 9 landen (Egypte, de Palestijnse gebieden, Iran, Irak, Libanon, Israel, Marokko, Syrië en Jordanië) krijgen een platform om te tonen wat hen beweegt. Een groot aantal van deze voorstellingen is gecreëerd en wordt uitgevoerd door vrouwen.
Naast het hoofdprogramma is er een uitgebreid – en vaak gratis toegankelijk – randprogramma met onder andere muziek, films, ontmoetingen en nagesprekken met de makers, debatten en netwerkbijeenkomsten.
Kosmopolis Utrecht organiseert de volgende randprogramma’s (in samenwerking met debatcentrum Tumult en Dancing on the Edge):
Dance on the Edge Club Night met DJ Nadia en DJ Ishtar.
Datum: Zaterdag 12 december
Locatie: RASA, Pauwstraat 13a, Utrecht
Tijd: 22.00 uur
Toegang: gratis
Klik hier voor meer informatie.
Debat Dance, Music and Religion
Voorafgaand aan de voorstelling van het Nourredine Khourshid Ensemble & De draaiende derwisjen van Damascus uit Syrië het een debat plaats over de rol van religie in dansuitingen.
Datum: zondag 13 december
Tijd: 13.30-14.30 uur
Locatie: RASA Wereldculturencentrum, Pauwstraat 13a, Utrecht
Toegang: gratis
Klik hier voor meer informatie.
Kijk voor het volledige programma op www.dancingontheedge.nl
Overige voorstellingen in Utrecht:
Waiting Forbidden 10 dec 19.30 | Utrecht – Theater Kikker (grote zaal)
Le Grand Cru (Nederland) / Al Balad Theatre (Jordanië) / El Funoun (Palestijnse gebieden)
Waiting Forbidden vertelt over het gevoel van ontheemding, angst en verzet. Over mensen met een Palestijnse identiteit of een Palestijnse afkomst. Mensen die zich altijd moeten verhouden tot onderdrukking, nooit neutraal kunnen zijn. Waar niets onschuldig lijkt en de tijd slechts voortschrijdt als teken van vooruitgang… De voorstelling is geïnspireerd op verhalen van de dansers en het werk van Mona Hatoum, een bekend beeldend kunstenaar van Palestijnse afkomst. ‘Home’ is in haar werk een mythische locatie: een plaats omgeven door verlies en geweld.
Waiting Forbidden werd in Amman gemaakt door de Nederlandse choreografen Feri de Geus en Noortje Bijvoets van het gezelschap Le Grand Cru in samenwerking met dansers uit Jordanië, de bezette Palestijnse Gebieden en Nederland. De voorstelling is in het reguliere avondprogramma van Dancing on the Edge te zien, maar wordt ook in verschillende steden opgevoerd binnen het educatieve programma (zie http://www.1001bytes.org/). Na afloop van elke voorstelling is er ruimte voor een nagesprek met de dansers en performers. (Duur: 45 min.)
Man is Man 11 dec 20.30 | Utrecht – Theater Kikker (grote zaal)
Reza Gouran (Iran / Nederland)
De Iraanse regisseur Reza Gouran maakte een humoristische adaptatie van Bertolt Brechts anti-oorlogspolemiek Man Is Man uit 1926. Gourans versie speelt in Basra tijdens de oorlog tussen Irak en de Verenigde Staten, maar ook andere oorlogen tussen ‘het Westen’ en het moslimfundamentalisme spelen een rol. Aan de voorstelling is een programma gekoppeld waarin de ervaringen van de theatermakers worden behandeld. Met name de oorlog in Irak – en de Nederlandse bijdrage daaraan – komt in dit programma aan bod.
(Duur: 75-90 min.)
Man is Man, is een productie van Het Lab (zie http://www.hetlabutrecht.nl/) in coproductie met De Toneelmakerij, wordt in het Engels opgevoerd door Nederlandse acteurs.
In Spitting Distance
12 dec 19.00 (combinatie met Sounds from Here) | Utrecht – RASA
13 dec 15.00 | Rotterdam – De Unie
Taher Najib (Israel/Palestina)
In Spitting Distance is een sterk geladen monoloog van een uur, geschreven en opgevoerd door Taher Najib. Hoofdpersoon is een Palestijns-Israelische man die zijn geliefde in Parijs verlaat om naar Tel Aviv te vliegen. Hij wil niet langer verwijderd zijn van zijn vaderland, bang om de verschrikkingen die zich daar afspelen niet meer te begrijpen. Op het vliegveld van Parijs krijgt de man, die intifada’s, bomaanslagen en aanhoudend kolonialisme heeft overleefd, precies twee jaar na de aanslagen op 11 september 2001, te maken met onverholen racisme. Zonder in polemisch gepredik te vervallen brengt Najib een bewogen en prikkelende persoonlijke analyse van het Palestijns-Israelisch conflict.
(Duur: 60 min.)
Sounds from Here
12 dec 19.00 (combinatie met In Spitting Distance) | Utrecht – RASA
Dorit Weintal / Rasha Jahshan
Theatrale dansvoorstelling over de problemen en het innerlijk conflict van een vrouw in een wereld die gedomineerd wordt door mannelijke normen en waarden. De voorstelling wordt vertolkt door Rasha Jahshan, een Palestijnse danseres en actrice die in Nazareth woont. Met expressieve dans, een meerlagige soundscape en videobeelden creëert regisseuse en choreografe Dorit Weintal een metafoor voor het wezenlijk vrouwelijke. Taal: Engels/Arabisch.
Sounds from Here is geproduceerd door de Masrahid Arabisch festival in het Acco Centre in Israel. Zie ook http://www.acco-tc.com/
(Duur: 40 min.)
Mourning
11 dec 20.30 | (combinatie met Ticket to Paradise) Rotterdam Schouwburg (kleine zaal)
12 dec 21.00 | (combinatie met Ticket to Paradise) Utrecht – Theater Kikker (grote zaal)
Het Internationaal Danstheater (Nederland) & Muhanad Rasheed (Irak)
In opdracht van het Internationaal Danstheater (Amsterdam) heeft choreograaf en theatermaker Muhanad Rasheed (Irak) een nieuwe voorstelling over het universele thema ‘rouwen’ gecreëerd: Mourning. De dood is het onontkoombare eindstation van de levenscyclus. Over de hele wereld zijn uiteenlopende tradities ontstaan om het verlies van een dierbare te verwerken. Muhanad Rasheed, die in 2007 al eerder op het Dancing on the Edge Festival stond, maakte een choreografie onder meer geinsprireerd op de rituelen van de rouwende vrouwen.
(Duur: 40 min.)
Ticket to Paradise
11 dec 20.30 | (combinatie met Mourning) Rotterdam Schouwburg (kleine zaal)
12 dec 21.00 | (combinatie met Mourning) Utrecht – Theater Kikker (grote zaal)
Theatergroep DOX / Sassan Saghar Yaghmai
‘You may say I’m a dreamer, but I’m not the only one’
Het buurmeisje dat vijf keer per dag bidt en zichzelf bewaart voor de ware. De groenteboer die armen te eten geeft. De sporter die naar goud streeft. De jongen die steelt voor een vette BMW. De moeder Theresa die voor iedereen zorgt. De politicus die zich bezighoudt met klimaatverandering. De zakenman die voor het grote geld gaat. De journalist die strijdt voor vrijheid van meningsuiting. De jongen die zichzelf opblaast in de naam van…
Egoïst of altruïst, individu of het grote geheel, activist of pacifist, dromer of realist? Of gewoon jezelf? Wat is jouw doel en welke prijs ben jij bereid hiervoor te betalen?
De van origine Iraanse Sassan Saghar Yaghmai, huischoreograaf van Theatergroep DOX, heeft zich voor de voorstelling ‘Ticket to Paradise’ laten inspireren door zijn persoonlijke politiekactieve verleden en de oud-Perzische theatervorm Tazië. Met als uitgangspunt: religieuze figuren die door hun martelaarschap een voorbeeld worden van de ultieme strijd om een persoonlijk doel te bereiken.
Ticket to Paradise is een beeldende collage-voorstelling, waarin dans, spel en beweging elkaar in dynamisch tempo afwisselen. Een voorstelling over idealen, strijd en opgeven, op zoek naar zingeving.
(Duur: 45 min.)