Ondanks de substantiële bijdrage van Aboriginals aan de Australische kunstpraktijk, spelen racistische indelingsprincipes als huidskleur en geografische afkomst nog een belangrijke rol in de receptie en beoordeling van hun werk.
Hedendaagse Aboriginal kunstenaars als Richard Bell, Vernon Ah Kee en Fional Foley van het kunstenaarscollectief proppaNOW verwerken de erfenis van het kolonialisme en de onderdrukking van Aboriginals expliciet in hun werk. Een activisme voor landrechten vervlecht zich in hun werk met een identiteiten politiek die stigmatiserende tegenstellingen tussen zwart en wit, stad en platteland, modern en traditioneel overstijgt.
De presentatie van het themanummer Blak on Blak vormt aanleiding om een vergelijking te maken met het Surinaams-Nederlandse kunstproject Wakaman, waarin kunstenaars hun eigen culturele achtergrond en ethnische identiteit in de kunsten onderzoeken.
Internationale gastsprekers
Dr. Margo Neale is ‘Senior Research Fellow of the National Museum of Australia en principal adviser to the Director on Indigenous Matters’. Neale is daarnaast ‘Adjunct Professor in the Australian National University’s Centre for Indigenous History’.
Gordon Hookey is kunstenaar en PhD student aan de Queensland College of Art in Queensland, Australië.
Daniel Browning is de gastredacteur van het Artlink, ‘Blak on Blak’ thema nummer.
Dr. Pat Hoffie is kunstenares en docent aan de Queensland College of Art, Australië. Zij was direct betrokken bij de oprichting van de ‘Bachelor of Visual Arts in Aboriginal Arts’ aan die universiteit.
Gillion Grantsaan is kunstenaar en initiatiefnemer van Wakaman.
Marcel Pinas is kunstenaar, geboren en woonachtig in Suriname.
Het debat wordt geleid door Nancy Jouwe, programmadirectur van Kosmopolis Utrecht.
Na afloop van de bijeenkomst zal Gloria Wekker het Artlink themanummer Blak on Blak in ontvangst nemen. Gloria Wekker is sociaal-cultureel antropoloog, hoogleraar Gender en Etniciteit en directeur van het Expertisecentrum voor Gender, Etniciteit en Multiculturaliteit aan de Universiteit van Utrecht.
Marianne Riphagen zal een korte presentatie geven over de positie van Aboriginal kunst in Australië en het belang van initiatieven als Blak on Blak.
Radio uitzending over de uitgave ‘Blak on Blak’:
www.abc.net.au/rn/artworks/stories/2010/2861437.htm
Datum: zondag 30 mei 2010
Aanvang: 14:00 uur
Locatie:
AAMU (Aboriginal Art Museum, Utrecht)
Oudegracht 176
3511 NP Utrecht
Telefoon: 030 2380 100
Email: info@aamu.nl
Website: www.aamu.nl
Entree: gratis
De voertaal is Engels
Framer Framed
Dit debat is onderdeel van de reeks Framer Framed, waarbij de westerse blik op niet-westerse kunst ter discussie staat. Migratie en de mondialisering van kunst confronteren ons dagelijks met andere vormen van expressie. Centraal in de debatreeks staat de vraag of het vanuit westers perspectief mogelijk is niet-westerse kunst op haar eigen waarde te beoordelen.
Eerdere debatten in deze reeks:
22 oktober 2009: De Vooringenomen Blik, LUX Nijmegen
26 november 2009: De Blik op het Oosten, Tropenmuseum Amsterdam
13 december 2009: De Koloniale Blik, Centraal Museum Utrecht
28 februari 2010: De Exotische Blik, Wereldmuseum Rotterdam
24 maart 2010: De Uitgevonden Blik, debatcentrum TUMULT Utrecht
Framer Framed is een initiatief van:
Tropenmuseum, Centraal Museum, Stedelijk Museum De Lakenhal, Debatcentrum Tumult, Kosmopolis Utrecht, Afrika Museum, Museum Maluku, AAMU – museum voor hedendaagse Aboriginal kunst, Instituto Buena Bista
Framer Framed is mogelijk gemaakt dankzij de Mondriaan Stichting, Fonds BKVB en het Hivos-NCDO Cultuurfonds.