Drie vragen aan Papoea-choreograaf Jecko Siompo

# Hoe heb je je de optredens in Nederland ervaren? 

‘Ik vond het plezierig om mensen en dansers buiten Indonesië te ontmoeten en speciaal in Nederland. Mijn verhaal en mijn stijl (‘Animal Pop’) is iets nieuws voor zowel het publiek als professionele hiphoppers. Ik wilde het dolgraag in Nederland presenteren. Dans is een manier om bij je gevoel te komen. Het gevoel in Holland is hetzelfde als in Indonesië, maar hier beschikken de dansers over een betere techniek dan bij ons. Kortom, ik was verrast door de goede techniek van de dansers en de uiteenlopende locaties in Nederland.’

# ‘Hoe zijn voor jou de dansontwikkelingen in Nederland? Wat vond je van de workshops, battle en materclass op gebied van choreografie? 

‘De moderne dans in Nederland vind van een hoger niveau, maar de dans is hier wel anders ontwikkeld. Bij ons heb je veel meer traditionele dansen. Met die bagage ga je verder studeren in Jakarta. De dansers bij JeckoSDANCE zijn zelfs op hun traditionele dans uitgezocht. Ikzelf heb het dansen geleerd bij het Pui-volk in Jayapura, Papua. Hiphop kan voor iedereen zijn. Dat zag je wel op de workshops bij de Tong Tong Fair. Kleine kinderen en oudere mensen deden er aan mee. Verder heb ik heel prettig gewerkt Urban Dance Meeting van Indonesische en Nederlandse dansers. met dansers van de Amsterdamse groep ‘Don’t Hit Mama’ bij de Urban Dance Meeting in de Melkweg (Amsterdam, 18 mei) en op het Tong Tong Festival  tijdens de masterclass ‘Animal Pop’ met de groep ‘Ill Skill Squad’ (Den Haag, 21 mei).’

RTEmagicC_Jecko_Vredespaleis2.jpg

Jecko Siompo bij het Vredespaleis in Den Haag

# Heb je nieuwe inspiratie opgedaan? Wat ga je doen tijdens je verblijf als Artist in Residence bij Kosmopolis Den Haag?

‘Zeker, ik heb met name in Den Haag nieuwe ideeën ontwikkeld. Ik wil daar nog ‘Street Animal Pop’ uitproberen: ‘Animal Pop’ op een tafel in een winkelstraat terwijl dansers er omheen breackdancen. Het geheel wordt door twee camera’s geregistreerd. Dat brengt mij op mijn droom die ik dolgraag wil realiseren. In een voorstelling vertel ik op een ironische manier over de Nederlands-Indonesische Rondetafelconferentie van 1949. De dansers (vijf uit Nederland en vijf uit Indonesië) moeten middels ‘Animal Pop’ op conferentietafels duidelijk maken hoe een goede relatie wordt opgebouwd. Zo kan ik iets creëren over de gedeelde historie van Nederland en Indonesië. Wat zou het geweldig zijn als mijn droom werkelijkheid wordt en dit rondetafel-project zowel in Jakarta als in Den Haag op de planken wordt gebracht.’

 

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress